W związku z różnymi świętami czy też wydarzeniami kulturalnymi, natężenie na drogach będzie większe, a więc powinniśmy pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności w mieście.
Istnieją zasady, dzięki którym miejska jazda będzie bezpieczna i przyjemna:
Bezpieczny odstęp - to jedna z najważniejszych zasad, która mówi o tym, że w każdej sytuacji drogowej odległość naszego pojazdu od poprzedzającego nas powinien wynosić przynajmniej 2 sekundy. Należy sprawdzić ile sekund mija od momentu minięcia przez samochód jadący przed nami charakterystycznego punktu (np. znaku drogowego) do momentu aż my miniemy to miejsce. Prawidłowo, jeśli pomiędzy tymi zdarzeniami, zmierzony przez nas czas jest równy dwóm pełnym sekundom lub dłuższy.
Odstęp musi być większy w następujących sytuacjach:
- w czasie jazdy z dużymi prędkościami (np. na autostradzie)
- przy opadach atmosferycznych
- gdy przed nami jedzie duży pojazd przez który mamy utrudnioną widoczność.
Jeszcze większy odstęp, kiedy:
- trasa jest oblodzona lub zaśnieżona
- istnieje duże ryzyko wypadku czołowego przez pojazd jadący przed nami.
Asfalt i opony - stojąc w korku lub zatrzymując się przed światłami, należy zachować taki odstęp, aby widzieć kawałek drogi i opony pojazdu przed nami. To znacznie ułatwia płynne ruszanie oraz jesteśmy wtedy lepiej przygotowani na niebezpieczne manewry kierowcy przed nami.
LDKM – Lusterko, Decyzja, Kierunkowskaz, Manewr - zasada dzięki której bezpiecznie zmienimy pas ruchu. Najpierw trzeba sprawdzić sytuację w lusterku potem podjąć decyzję, włączyć kierunkowskaz (2-3mignięcia lub więcej w zależności od prędkości i natężenia ruchu) i dokonać manewru. Niestety, często jest tak, że w lusterko patrzymy w momencie kiedy już podjęliśmy decyzję (a więc za późno) a kierunkowskaz włączamy zbyt późno, za krótko sygnalizując przy tym innym uczestnikom ruchu naszą decyzję. Pamiętajmy o tej zasadzie, dzięki niej unikniemy niebezpiecznych sytuacji.
Czekanie na skręt w lewo tylko na prostych kołach - często musimy poczekać na środku jezdni na skręt w lewo, często w takiej sytuacji wielu kierowców skręca koła. Jest to błąd, ponieważ w przypadku jadącego samochodu z tyłu który uderzyłby w nas zostaniemy zepchnięci na pojazdy jadące z naprzeciwka (tam, gdzie skierowane były nasze koła). Ustawiajmy koła prosto, a wtedy w przypadku uderzenia w tył naszego samochodu pojedziemy prosto, a nie prosto na czołowe zderzenie.
Cofanie - tylko tyle ile trzeba - nasza widoczność jest ograniczona podczas cofania, dlatego dobrze jest ograniczyć jazdę tyłem do minimum w celu lepszej koordynacji sytuacji na drodze.
Korzystanie z przeszklonych powierzchni - za zakrętem czy w miejscu gdzie przed nami stoi duży pojazd ograniczający dobrą widoczność, korzystajmy ze sklepowych witryn i innych oszklonych powierzchni.
Parkowanie tyłem - w miejscach gdzie jest to możliwe dobrze jest parkować tyłem, dzięki temu włączenie się do ruchu jest znacznie szybsze i łatwiejsze.
To zaledwie kilka zasad, jednakże są one przydatne i dzięki nim my – kierowcy możemy zwrócić większą uwagę na bezpieczeństwo nasze, naszych pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Wszystkim życzymy udanego wypoczynku i szerokiej drogi!